چگونه پیچ مهره هرز را باز کنیم؟ و گشاد شدن جای پیچ در آهن

پیچ مهره هرز

گشاد شدن جای پیچ در آهن و فلز

همه ما با این صحنه مواجه شده ایم: می خواهید با ذوق و شوق میز جدیدتان را سرهم کنید، پیچ گوشتی را برمی دارید و… پیچ سفت نمی شود! انگار جای پیچ در آهن گشاد شده و دیگر آن قدرت اتصال سابق را ندارد. برای حل این مشکل ۳ راه حل ساده در ادامه گفته شده است.

راهکار ۱: تعمیر با چسب (چسب قفل رزوه) یا چسب پیچ هرز

اگر مشکل خیلی حاد نیست، می توانید از چسب های مخصوص رزوه (چسب قفل رزوه) استفاده کنید. این چسب ها داخل جای پیچ زده می شوند و با خشک شدن، یک لایه محکم ایجاد می کنند که به گرفتن بهتر پیچ کمک می کند. اما حواستان باشد که این روش برای اتصال های خیلی مهم یا بارهای سنگین مناسب نیست.

لینک خرید و بررسی چسب قفل رزوه از ترب

چسب قفل رزوه

راهکار۲: تقویت با فنر (هلی کویل)

یکی از روش های حرفه ای تر، استفاده از هلی کویل است. این فنرهای فلزی محکم، داخل جای پیچ گشاد شده قرار می گیرند و با رزوه های مارپیچی شان، یک جایگاه جدید و محکم برای پیچ فراهم می کنند. این روش برای تعمیر رزوه های آسیب دیده شدید هم کاربرد دارد.

لینک خرید و بررسی هلی کویل از ترب

هلی کویل

راهکار ۳: تغییر سایز پیچ

گاهی اوقات، بهترین راه حل این است که قید پیچ قبلی را بزنید و از یک پیچ کمی بزرگتر استفاده کنید. البته به شرطی که فضای کافی داشته باشید و قطعه تحمل فشار بیشتری را داشته باشد. با این کار، رزوه های جدید در قسمت سالم تر آهن قرار می گیرند و اتصال محکم تری برقرار می شود.

اگر قصد خرید پیچ مهره با سایز های متفاوتی دارید از فروشگاه اینترنتی پیچ مهره سلطانی دیدن فرمایید.

راهکار ۴: استفاده از مهره

اگر رزوه ها در آهن گشاد شده اند یکی از راه حل هایی که میتوانید اتصالات را فیکس کنید استفاده از مهره است. اگر به طرف دیگر اتصال دسترسی دارید با محکم بستن مهره به پیچ، اتصال خود را کاملا محکم کرده اید. اما اگر اتصال خیلی مهم و حیاتی است بهتر است که از روش های قبلی که گفته شد استفاده کنید.


از پیچ و مهره با هدف برقراری اتصال در سازه‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و این ابزارهای به ظاهر ساده، دارای نقش کلیدی در اتصالات هستند. یکی از مشکلاتی که با گذشت زمان ممکن است برای پیچ و مهره ایجاد شود، هرز شدن است. هرز شدن پیچ دارای دلایل مختلفی از جمله بی‌احتیاطی در باز و بسته کردن پیچ و مهره، بی‌کیفیت بودن پیچ و مهره و … است. در ادامه ما را همراهی کنید تا ضمن آشنایی با دلایل هرز شدن پیچ و مهره، با نحوه باز کردن پیچ مهره هرز و حل مشکل گشاد شدن جای پیچ در آهن نیز آشنا شویم.

دلیل هرز شدن پیچ مهره چیست؟

هرز شدن پیچ مهره دارای دلایل متعددی است که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • در اغلب موارد دلیل اصلی هرز شدن پیچ و مهره، اعمال فشاری بیش از اندازه به پیچ و بستن اشتباه آن است. وقتی به پیچ بیش از اندازه فشار وارد شود، پیچ و یا قطعه، آسیب می‌بینند و رزوه‌ها هرز می‌شوند.
  • وقتی پیچ و مهره با جنس و ابعاد متناسب با شرایط کاری نیز خریداری نشوند، پس از مدتی ممکن است هرز شوند و نیاز به راهکارهای باز کردن پیچ مهره هرز باشد.
  • در صورتی که از پیچ و مهره در محیط‌های مستعد به زنگ‌زدگی و یا خوردگی استفاده شود و برای آن‌ها پوششی در نظر گرفته نشود، بعد از مدتی پیچ دچار زنگ‌زدگی و در نهایت هرز شدن می‌گردد.
  • هرگونه لرزش شدید در سازه، منجر به بروز مشکل هرز شدن پیچ می‌شود.
  • اگر پیچ و مهره برای برقراری اتصالات، سفت بسته نشوند، پس از مدتی ممکن است هرز گردند.
  • استفاده از آچار و پیچ‌گوشتی‌های نامناسب برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز این مشکل گردد.
  • برخی پیچ و مهره‌های عرضه شده‌ به بازار نیز از نظر کیفیت، در سطح پایینی قرار دارند، به همین دلیل پس از مدتی هرز می‌شوند.

بنابراین با خرید پیچ و مهره باکیفیت و تولید شده توسط برندهای معتبر و همینطور رعایت موارد گفته شده در باز و بسته کردن پیچ با استفاده از ابزارهای مناسب، می‌توانید از هرز شدن پیچ در طولانی مدت جلوگیری کنید.

چرا پیچ مهره هرز میشود

یکی از دلایلی که پیچ ها هرز شده میشوند و یا اتصال چفت و محکمی ایجاد نمیکنند عدم رعایت مقدار سوراخ کاری محل نصب پیچ است که محصولات برای حل آن از رول پلاک استفاده میشود اما یکی از راه کار های جلوگیری از این مسئله استفاده از پیچ شیروانی نوک مته ای است چون این پیچ ها اصلا نیازی به سوراخ کاری با دریل از قبل برای نصب ندارند بلکه بخاطر نوک مته ای شکل این پیچ ها میتوانید به تنهایی اقدام به نصب کنید و این باعث میشود سوراخ ایجاد شده توسط پیچ کاملا چفت پیچ باشد و اتصال خیلی محکم و مقاومی ایجاد کند.

چگونه پیچ مهره هرز را باز کنیم؟

اگر متوجه شدید پیچ و مهره یکی از اتصالات هرز شده است، به راحتی و با استفاده ار راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانید زنگ‌زدگی پیچ و مشکل هرز شدن آن را برطرف کنید.

در ادامه به منظور راهنمایی شما عزیزان، چندین راهکار ساده برای باز کردن پیچ مهره هرز را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

وارد کردن ضربه

از کاربردی‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای باز کردن پیچ مهره هرز مورد استفاده قرار دهید، ضربه زدن است. باید شدت ضربه با ابعاد پیچ همخوانی داشته باشد. درصورتی که دلیل هرز شدن پیچ، اکسید شدن آن و در نهایت جوش‌ خوردن رزوه‌های پیچ باشد، ضربه می‌تواند اتصال فلز اکسید شده با فلز سالم را تخریب کند و اینگونه پیچ مهره باز شود.

برای اینکه زودتر به نتیجه برسید، ابتدا پیچ مهره را با استفاده از مشعل گرم کنید و سپس از اسپری ضد زنگ استفاده نمایید. اینگونه پیچ هرز شده سریع‌تر باز می‌شود.

باز کردن پیچ هرز

استفاده از اسیدهای خانگی

اگر برای رفع زنگ زدگی پیچ مهره و همینطور باز کردن پیچ‌های هرز، به اسپری ضد زنگ دسترسی ندارید، از سرکه و نوشابه استفاده کنید. در این مواد اسید ارتو فسفوریک وجود دارد که منجر به رفع زنگ‌زدگی و اکسید روی فلزات می‌شود و اینگونه پیچ هرز شده سریع‌تر باز می‌شود.

باز کردن پیچ مهره با اسید

در صورتی که شاهد رسوبات بسیاری بر روی پیچ و مهره هستید، از رسوب‌زداهای خانگی برای از بین بردن این رسوبات استفاده کنید. با از بین رفتن رسوبات و زنگ زدگی پیچ، کافی است یک ضربه به آن وارد کنید تا بتوانید آن را باز کنید.

استفاده از چسب قوی

در صورتی که هرز شدن پیچ، ناشی از گشاد شدن سطح پیچ است، چسب قوی مشکل را حل خواهد کرد. به طوری که باید مقداری چسب قوی را بر روی سطح پیچ بریزید و پیچ گوشی را بر روی پیچ قرار دهید و آن را محکم به سمت بیرون بکشید.

گرم و سرد کردن پیچ

متناسب با ابعاد پیچ از یک فندک و یا مشعل گاز استفاده کنید و پیچی که دچار زنگ زدگی است را گرم کنید. در این فرآیند پیچ باید کامل گرم شده و منبسط گردد. این فرآیند به کوچک شدن پیچ منجر می‌شود. پس از آن با یک ضربه می‌توانید پیچ را از جای خود حرکت بدهید و باز کنید.

همینطور وقتی اقدام به سرد و گرم کردن پیچ مهره هرز شده نمایید، به دلیل انبساط و انقباضی که در پیچ ایجاد می‌شود، در جای خود لق می‌شود و می‌توان آن را به راحتی بیرون کشید. به طوری که ابتدا پیچ هرز شده را به خوبی گرم کنید و سپس بر روی آن آب سرد بریزید و اجازه دهید به صورت تدریجی خنک گردد. این فرآیند به شکستن قسمت زنگ زده و در نهایت باز شدن پیچ مهره هرز منتهی می‌شود.

سرد و گرم کردن پیچ مهره

باز کردن پیچ مهره هرز با آچار بکس

آچار بکس جزو دسته‌ای از ابزارآلات مناسب برای باز و بسته کردن پیچ‌های شش گوش است. این ابزار در باز کردن پیچ مهره‌های هرز، کاربرد بسیار خوبی را دارد.

به طوری که با توجه به این اینکه قدرت زیادی را از منبع الکتریکی خود دریافت می‌کند، به راحتی می‌توان با آن پیچ هرز را باز کرد. البته لازم است اشاره کنیم که با در نظر گرفتن قدرت بالای آچار بکس، این ابزار برای باز کردن پیچ‌های خیلی سفت و یا پیچ‌هایی که گیر کرده‌اند، گزینه مناسبی است.

باز کردن پیچ مهره هرز با اهرم

ممکن است شرایط قرار گرفتن پیچ به صورتی باشد که نتوانید از آچار برای باز کردن آن استفاده کنید؛ به طوری که یا دسته آچار شما بسیار کوتاه است و یا فضای کافی را در اختیار ندارید.

در اینصورت کافی است از یک اهرم به عنوان کمکی استفاده کنید. این دسته از اهرم‌ها در واقع لوله‌ها یا میله‌های بلندی هستند که در انتهای آچارها قرار دارند و می‌توانید از آن برای باز کردن پیچ استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این آچارها منجر به اعمال نیرو و گشتاور بیشتری می‌گردند و حتی سفت‌ترین پیچ‌ها نیز با آن‌ها باز می‌شوند.

باز کردن پیچ با اره آهن بری

از دیگر روش‌هایی که برای باز کردن پیچ مهره هرز مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از اره آهن بری می‌باشد. در این تکنیک، با اره می‌توانید بر روی سر و یا گل پیچ هرز شده، شیارهای جدیدی را ایجاد کنید. با ایجاد شیارهای جدید بر روی پیچ، حال کافی است از یک پیچ گوشتی مناسب برای باز کردن پیچ استفاده کنید. در نظر داشته باشید که شیار جدید باید در جهت و زاویه مناسب ایجاد گردد.

استفاده از دریل مته‌ای

اگر پیچ به اندازه‌ای هرز شده است که امکان باز کردن و خارج کردن آن وجود ندارد، می‌توان از یک دریل مته‌ای برای تراشیدن سطح پیچ استفاده نمود. در نهایت پس از اینکه سطح پیچ به صورت کامل تراشید شده، می‌توان باقی مانده پیچ را خارج کرد.

استفاده از دستگاه فرز

اگر دلیل هرز شدن پیچ، از بین رفتن گل پیچ است و نمی‌توانید پیچ گوشتی را وارد آن کنید و بچرخانید، می‌توانید از دستگاه فرز استفاده کنید. این دستگاه برای بریدن سنگ و فلز کارایی دارد و می‌توانید با استفاده از آن یک علامت جمع بر روی گل پیچ ایجاد کنید و سپس از پیچ گوشتی مناسبی برای باز کردن پیچ استفاده نمایید.

باز کردن پیچ مهره با فرز

4.8/5 - (5 امتیاز)
نوشته قبلی

باز کردن پیچ شکسته + ویدئو | چرا پیچ میشکند؟

نوشته بعدی

پیچ مهره در پزشکی ، کاربردها و پیچ مهره های پرکاربرد

1 دیدگاه در “چگونه پیچ مهره هرز را باز کنیم؟ و گشاد شدن جای پیچ در آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری