راهنمای خرید واشر و تمامی نکات فنی واشر ها

راهنمای خرید واشر

راهنمای خرید واشر

واشر یک قطعه دایره‌ای شکل، تخت و از جنس فلز و یا پلاستیک می‌باشد که در کنار انواع مختلفی از پیچ و مهره، برای اتصالات مختلف کارایی دارد. در قسمت وسط این حلقه‌ یک سوراخ به شکل دایره قرار گرفته است که پیچ از آن عبور می‌کند. بنابراین در خرید واشر باید به قطر داخلی و قطر خارجی واشرها و نوع پیچ ومهره‌ای که در کنار آن استفاده می‌شوند، توجه داشته باشید.

واشرها در واقع به عنوان یک ابزار مکمل و اساسی در انواع اتصالات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از ایجاد برخورد در میان قطعات مختلف کاربرد دارند. اصلی‌ترین وظیفه‌ که واشرها دارند، ایجاد کردن یک سطح یکنواخت برای توزیع فشار و نیرو در اتصالات می‌باشد که هدف از آن نیز جلوگیری از آسیب دیدن سطوح است. بنابراین از مزیت‌های واشرها می‌توان به جلوگیری از چرخش پیچ و مهره، افزایش قدرت اتصال پیچ و مهره، توزیع یکنواخت فشار و نیرو در تمامی سطح اتصال و … اشاره کرد.

آشنایی با ساختار واشر

واشر حلقه‌ای فلزی و تولید شده از فلزهای مختلف و یا لاستیکی است که در میان پیچ و مهره قرار می‌گیرد. اینگونه بارهای وارده به پیچ و مهره، به صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

کاربرد واشر به توزیع نیروی وارده در سطح بزرگ‌تر محدوده نمی‌شود. به طوری که از باز شدن پیچ به مروز زمان نیز جلوگیری می‌کند. واشرها با پرکردن فاصله میان پیچ و مهره و قطعه کار، از بروز نشتی، لرزش، ساییدگی و … نیز ممانعت می‌کنند.

کاربردهای واشر چیست؟

واشرها دارای کاربردهای مختلفی در برقراری اتصال میان دو قطعه هستند که در ادامه پیرامون آن‌ها توضیحاتی را آورده‌ایم.

  • جذب لرزش

برخی از انواع واشرها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای جذب لرزش کارایی دارند. واشرهای ضد لرزش فلزی نیستند و از یک ماده نرم مشابه با پلاستیک، لاستیک و یا اورتان تولید می‌گردند. مواد نرمی که در تولید واشرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در جذب لرزش موثرتر هستند.

در صورتی که دو قطعه‌ای که با پیچ و مهره و واشر به یکدیگر متصل شده‌اند، نسبت به یکدیگر ارتعاش داشته باشند، واشرهای ضدلرزش، از لرزش و آسیب دیدن‌ آن‌ها جلوگیری می‌کند.

  • جلوگیری از نشتی مایعات

نوع دیگری از واشرها وجود دارند که با هدف جلوگیری از نشتی و ورود آب و دیگر مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این دسته از واشرها معمولا در لوله‌های آب و اتصالاتی که حاوی مایعات هستند، استفاده می‌گردد تا از نشتی جلوگیری شود. واشرهای آب‌بندی نیز مشابه با واشر جذب لرزش، از یک ماده نرم تولید می‌شوند تا دو قطعه به صورت کامل بر روی یکدیگر قرار بگیرند.

  • پرکننده فضای خالی بین اتصال دهنده‌ها

از دیگر کاربردهای واشرها، پرکردن فاصله و یا فضای خالی میان دو قطعه است. به طوری که معمولا از واشر میان دو پیچ و مهره و قطعه استفاده می‌شود تا اتصال محکم‌تری ایجاد شود.

انواع واشر

از انواع واشرها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • واشر فنری
  • واشر مخروطی
  • واشر گنبدی
  • واشر تخت
  • واشر ضربه‌گیر
  • واشر شانه‌ای
  • واشر  C
  • واشر ضدآب
  • واشر قفلی دندانه داخلی (ستاره داخلی)
  • واشر قفلی دندانه خارجی (ستاره خارجی)
  • واشر لب پر
  • واشر مربعی
  • واشر آب‌بند (سیل کننده)
  • واشر دم‌دار
  • واشر سه‌ گوش (نعل اسبی)
  • واشر گرد با دماغه
  • واشر گرد با سوراخ مربعی
  • واشر فنری منحنی
  • واشر فنری انگشتی
  • واشر قفلی

عوامل موثر در قیمت واشر

واشرها از نظر طراحی ظاهری، متریال مورد استفاده برای تولید آن‌ها، ابعاد و … دارای انواع مختلفی هستند. در تعیین قیمت انواع واشر، عوامل مختلفی تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • جنس واشر
  • کیفیت ساخت واشر
  • برند و کشور تولید کننده
  • ابعاد واشر و …

 

راهنمای واشر

واشرها دارای انواع مختلفی هستند و از جهات بسیاری نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند. در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که باید در خرید واشر به آن توجه شود، بپردازیم.

نوع واشر

در اولین قدم باید نوع واشر را تعیین نمایید و مشخص کنید که به یک واشر مسطح و یا یک واشر برای قفل کردن‌ پیچ‌ها نیاز دارید.

بررسی ابعاد واشر

منظور از ابعاد واشر، بررسی قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت واشر است که در هنگام خرید دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشند. به طوری که ابعاد واشر باید متناسب با اندازه پیچ و مهره به درستی انتخاب شوند تا به توزیع یکنواخت فشار منتهی گردد.

جنس واشر

واشرها متناسب با محیط و شرایط کاری که دارند، از مواد اولیه مختلفی نیز ساخته می‌شوند. برای مثال جهت استفاده از واشرها در محیط‌های خارجی و محیط‌هایی که در تماس با رطوبت هستند، بهتر است از واشرهای ضد زنگ استفاده شود. یا در صورتی که هدف عایق سازی است، برای آن از واشرهای سیلیکونی و الاستیکی استفاده گردد.

جنس واشر

مقدار بار وارده بر واشر

از دیگر مواردی که باید در خرید واشر به آن دقت شود، مقدار باری است که به این قطعه وارد می‌شود. به طوری که واشری که انتخاب می‌کنید، باید قادر به تحمل باری که به آن وارد می‌شود، باشد. در اتصالاتی که دارای بار دینامیکی هستند، بهتر است از واشرهای قفلی استفاده شود.

هماهنگی واشر با سرپیچ

از دیگر موضوعاتی که باید در انتخاب و خرید پیچ مد نظر قرار بگیرد، هماهنگی واشر با سرپیچ است. بنابراین باید واشر خود را متناسب با سرپیچی در نظر دارید، خریداری کنید تا بتوان از آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کرد.

هماهنگی واشر با سرپیچ

استاندارد واشر

برای خرید یک واشر باکیفیت، سعی کنید واشری را انتخاب کنید که با استاندارد جهانی مطابقت داشته باشد. اینگونه قطعا اتصالی که ایجاد می‌شود نیز کیفیت بالایی خواهد داشت. در صورتی که به سراغ گزینه‌های متفرقه و غیر استاندارد بروید، ممکن است واشر دارای پلیسه و اضافات بسیاری در قسمت لبه بالایی و یا لبه داخلی باشد. واشری که خریداری می‌کنید باید از نظر ظاهری دارای ظاهر یکدستی باشد و در هیچ قسمت از آن نباید لب پریدگی و یا کجی دیده شود.

علاوه بر موارد فوق در انتخاب واشر مناسب عواملی شامل آب و هوایی، موقعیت اتصالات و … را نیز مد نظر قرار دهید.

راهنمای انتخاب واشر

واشرها دارای انواع مختلفی هستند؛ فرقی ندارد قصد خرید و انتخاب واشر فلزی و یا غیرفلزی را دارید، بهتر است به نوع واشری که خریداری می‌کنید، توجه کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع واشر پرداخته‌ایم.

راهنمای انتخاب واشر

واشر تخت

واشر تخت (Flat Washer) از ساده‌ترین و ابتدایی ترین انواع واشر است که از آن برای ایجاد فاصله و افزایش استحکام به واسطه توزیع فشار در ناحیه اتصالات استفاده می‌گردد.

واشر تخت ضربه ‌گیر

واشر تخت ضربه‌گیر (Fender Washer) در حقیقت همان واشر تخت معمولی است که قطر خارجی آن کمی افزایش پیدا کرده است. این نوع واشرها دارای سطح بیشتری هستند و ضربه گیری بیشتری دارند و توزیع فشار در این دسته از واشرها بیشتر می‌باشد. معمولا از این واشرها برای فلزات نرم از جمله آلومینیوم استفاده می‌شود.

واشر برجسته

واشرهایی که دارای حالت برجسته هستند و یا سطح آن پرداخت شده است، برای ایجاد زیبایی بیشتر در ناحیه اتصال واشر و پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اطراف واشر یک لایه ضخیم و گود وجود دارد که پیچ در آن فرو می‌رود.

واشر فنرى

واشر فنرى (Split Lock) دارای خاصیت فنری است. فنری بودن این نوع واشر آن را در برابر ارتعاشات مقاوم‌تر می‌کند و سبب می‌شود که اتصالی که برقرار می‌شود، استحکام بالاتری را داشته باشد. برای اینکه این نوع واشر از خاصیت فنری بیشتری برخوردار باشد، معمولا یک برش در حلقه آن ایجاد می‌کنند و با اینکار دو لبه واشر در ارتفاع متفاوت‌تری نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند.

واشر مربعى

واشر مربعى (Square Washer) از دیگر انواع واشر است که از نظر ظاهری به شکل یک مربع می‌باشد.

واشر قفل کننده گوه‌اى

واشر قفل کننده گوه‌ای (Wedge Locking Washer) یکی دیگر از انواع واشرها است که در قسمت میانی آن، دارای طراحی گوه‌ای است و به همین دلیل نیز تحت عنوان واشر قفل کننده گوه‌ای نامیده می‌شود.

واشرهای گوه‌ای در اتصالاتی که دارای ارتعاش شدید هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. واشر گوه‌ای به خوبی قفل می‌شود و یک اتصال مستحکم را ایجاد می‌کند.

واشر سیل کننده

واشرهای سیل کننده (Sealing Washer) دارای یک لایه نئوپرون در زیر خود می‌باشند که برای آببندی کاربرد دارند. در این واشرها منظور از سیل کننده، آب‌بندی و مهر و موم کردن اتصال است.

بنابراین سعی کنید در انتخاب واشر، حتما به انواع واشر دقت داشته باشید و سعی کنید واشری که دارای بیشترین تناسب و مطابقت با زمینه کاری شماست را انتخاب کنید.

اندازه واشر

واشرها به صورت حلقه در ضخامت‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. در داخل واشرها یک سوراخ در نظر گرفته شده است که این سوراخ محل قرار گیری پیچ و مهره است. پیچ و مهره‌ای که در کنار واشر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از عامل‌های تعیین کننده اندازه واشر هستند. در حقیقت باید ضخامت واشر و همینطور اندازه قطر سوراخ و قطر دیسک، متناسب با اندازه پیچ و مهره انتخاب گردد.

اندازه واشر

در صورتی که اندازه واشر به درستی انتخاب شود، توزیع فشار با استفاده از آن به درستی انجام می‌شود. همینطور بدون اینکه بر سطح آسیبی وارد شود، فشار به صورت یکنواخت توزیع می‌گردد.

واشرها را چگونه اندازه گیری می‌کنند؟

یکی از سوالات رایج پیرامون اندازه واشر، نحوه اندازه گیری این دسته از اتصالات است. البته در نحوه اندازه گیری واشر، فاکتورهایی شامل روش استفاده و کیفیت آن‌ها نیز دارای اهمیت بالایی است.

به طور کلی در اندازه گیری واشرها، هدف رسیدن به چندین فاکتور و پارامتر است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌‌ایم.

  • اندازه قطر داخلی واشر
  • قطر خارجی واشر
  • ضخامت واشرها
  • قوس تراش لبه‌های واشر

واشر فلزی

یکی از رایج ترین متریالی که برای ساخت واشر مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز است. واشرهای فلزی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هر یک به تناسب ابعاد و اندازه‌ای که دارند، در زمینه‌های مختلفی نیز کاربرد دارند. به طوری که انتخاب یک واشر مناسب برای استفاده در یک زمینه خاص بر اساس ضخامت و قطر داخلی و خارجی آن صورت می‌گیرد.از سویی دیگر واشرها باید با پیچ و مهره‌ای که در کنار آن استفاده می شوند نیز تناسب داشته باشند. این موضوع از خوردگی میان پیچ و مهره و سطح نیز جلوگیری می‌کند.

برای آشنایی شما عزیزان با واشرهای فلزی، در ادامه به جزئیات بیشتری از واشرهای فلزی، مزیت و کاربردهایی که دارند، پرداخته‌ایم.

کاربرد واشر فلزی چیست؟

واشرهای فلزی دارای کاربردهای بسیاری هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • وقتی از واشرهای فلزی استفاده می‌شود، این واشرها هر گونه لقی را برطرف می‌کنند و از حرکت‌های نابجای پیچ و مهره نیز جلوگیری می‌کنند.
  • با واشرهای فلزی می‌توان دو سطح و یا دو صفحه تخت را به یکدیگر متصل کرد.
  • واشرهای فلزی استحکام پیچ و مهره‌ها را نیز افزایش می‌دهند.
  • از واشرهای فلزی با هدف توزیع فشار پیچ و مهره به شکل یکنواخت استفاده می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با هر یک از کاربردهای واشر فلزی که نام بردیم، در ادامه به توضیحات بیشتری از آن پرداخته ایم.

کاربرد واشر فلزی

  • اتصال سطوح تخت با واشر فلزی

واشرهای فلزی برای متصل کردن دو سطح تخت به یکدیگر کارایی دارند. به طوری که برای برقراری اتصال میان دو سطح تخت، این واشرها در زیر سرپیچ و یا بر روی مهره نصب می‌گردند. این موضوع منجر به افزایش استحکام اتصالات می‌شود.

  • ممانعت از حرکت پیچ و مهره‌ها

اصلی‌ترین کاربرد و ویژگی واشرهای فلزی، ممانعت از حرکت پیچ و مهره‌ها می‌باشد. به طور کلی وقتی از واشر در یک اتصالی استفاده می‌شود، این قطعه از چرخش و پیچش قطعه‌های کار بر روی یکدیگر جلوگیری می‌کند.

توزیع فشار به صورت یکنواخت

از دیگر کاربردهای مهمی که واشرهای فلزی دارند، توزیع فشار یکنواخت به خصوص زمانی که پیچ و مهره باید خیلی سفت بر روی سطح قرار بگیرند، می‌باشد. این موضوع زمانی که جنس سطح کار از چوب است، از اهمیت بالاتری برخوردار است. در صورتی که سطح کار از جنس چوب باشد، عدم استفاده از واشر فلزی منجر به افزایش احتمال دفورمه شدن، ترک برداشتن و ایجاد شکستگی در چوب خواهد شد.

امتیاز
نوشته قبلی

راهنمای خرید مهره به همراه نکات کامل فنی

نوشته بعدی

10 تولید کننده برتر پیچ و مهره در جهان 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری