پیچ خودکار و تفاوت آن با پیچ سر مته ای + نکات فنی

مقایسه پیچ خودکار و پیچ سر مته ای

گاهی اوقات مشتریان ما در پیچ های خودکار و پیچ های سر مته اشتباه می کنند که ما به آنها تفاوت ها را توضیح میدهیم و برای خرید درست راهنمایی های لازم را به آن ها میدهیم و حالا در این راهنمای جامع هم این تفاوت ها را برای شما بیان میکنیم.

نکته مهمی که در خرید های مربوط به پیچ و مهره وجود دارد این است که معمولا هر مدل پیچ و یا مهره ای رو به اسم های مختلفی میشناسند پس توصیه میکنیم که اطلاعات بیشتری راجع به نیازتان و کارکرد پیچ و مهره مد نظرتان داشته باشید تا درگیر اسم در زمان خرید نشید. وقتی در بازار دنبال پیچ مهره ای هستید ممکن است با چندین اسم مختلف برای یک جنس مواجه بشید که نباید این مورد باعث سردرگمی شما بشه.

پیچ خودکار (Self-tapping)

پیچ‌های خودکار، همانطور که از اسمشان پیداست، پیچ‌هایی هستند که در حین نصب در داخل چوب، پلاستیک یا فلز نازک، سوراخ خود را هم خودشان شکل میدهند. با استفاده از این نوع پیچ‌ها، رزوه‌ها کاملاً متناسب با قطعه‌ی مورد نظر شکل می‌گیرند. (در واقع مرحله سوراخ کاری از مراحل نصب حذف میشود)

پیچ خودکار

 دو نوع کلی پیچ‌خودکار وجود دارد: رزوه‌ساز و رزوه‌بَر.

نوع متریال مورد استفاده شما تعیین کننده این است که کدام نوع پیچ خودکار برای کار شما مناسب تر است.

پیچ‌های خودکار رزوه‌ساز (Thread-forming)

این دسته از پیچ‌ها با فشار دادن خود به داخل حفره، بدون ایجاد برش (به ویژه پلاستیک و ورق‌های فلزی نازک)، رزوه را در دیواره سوراخ محل نصب ایجاد می‌کنند.

  • غالباً برای اتصال قطعات پلاستیکی و ورق‌های فلزی نازک مناسب هستند.
  • در صورت استفاده‌ی بیش از حد ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستن قطعه‌ی پلاستیکی شوند.

پیچ‌های خودکار رزوه‌بَر (Thread-cutting)

این پیچ‌ها دارای لبه‌های برنده‌ای هستند که هنگام نصب، بخشی از ماده (معمولاً فلز یا چوب) را برمی‌دارند و در نتیجه رزوه‌ی خود را شکل می‌دهند.

  • برای اتصال قطعات فلزی، چوبی مناسب هستند.
  • اغلب دارای شیارهایی روی بدنه هستند که عمل بریدن ماده را تسهیل می‌کنند.
  • استحکام بالاتری نسبت به پیچ‌های رزوه‌ساز دارند.

انواع پیچ خودکار

تفاوت بین پیچ های خودکار و نوک مته ای در این است که پیچ های خودکار، می توانند سوراخ را در یک جسم نرم تر ایجاد کنند، اما پیچ های سر مته ای می توانند هر چیزی از فلز تا چوب را سوراخ کنند، به این معنی که نیازی به سوراخ از قبل ایجاد شده نیست.

 

پیچ های سر مته ای (Self-Drilling Screws)

پیچ های خودکار و سر مته ای خیلی وقت ها اشتباه گرفته می شوند. پیچ های خودکار دارای مته یکپارچه در نوک پیچ نیستند.

پیچ های سر مته ای معمولا در ساخت سقف شیروانی ، دیوار کاذب ، ساخت کابینت ، کرکره برقی ،ساخت کانکس ، نجاری ، ورق کاری و غیره استفاده می شود. آنها با پیچ های خودکار متفاوت هستند. پیچ های سر مته ای به علت مته یک پارچه در نوک خود، نه تنها  میتوانند رد رزوه خود را در محل نصب ایجاد کنند بلکه باعث ایجاد سوراخ در محل نصب (حتی سطوح محکم و سخت) هم میشوند. این پیچ ها یک سر مته مانند دارند که با وارد شدن پیچ، سطح را سوراخ می کند. مته ی نوک پیچ ، سوراخ را ایجاد می کند و سپس رزوه های پیچ با محل نصب درگیر می شوند و اتصال محکمی را ایجاد می کنند. این پیچ ها برای مواد سخت مانند فولاد، آلومینیوم یا آلیاژهای فلزی ایده آل هستند.

تفاوت پیچ خودکار و پیچ سر مته

تفاوت اصلی پیچ های خودکار و سر مته ای در شکل و نوع سر این پیچ ها است که باعث تفاوت هایی در کاربرد آنها شود. پیچ خودکار نوک تیز مناسب سطوح نرم تر و پیچ سر مته ای مناسب سطوح سخت تر است.

آناتومی پیچ های سر مته ای

پیچ سر مته ای

برخی مشکلات رایج در کارکردن با پیچ های مته ای

خرد شدن شیار های مته ی پیچ

خرد شدن شیار های مته پیچ

هنگام وارد کردن پیچ به داخل، از نیروی زیادی استفاده شده است.‌

فشار کمتری روی پیچ در زمان نصب وارد کنید.

سوختن مته پیچ

سوختن مته پیچ

RPM (دور در دقیقه) زیادی استفاده شده یا سطح خیلی سخت بوده است که منجر به سوختن نوک مته ای پیچ شده است. میدانید خیلی از افراد فنی در هنگام دریل کردن سطوح خیلی سخت بعد از مدت کوتاهی نوک مته ی دریل را داخل آب قرار میدهند تا مته خنک شود و نسوزد، این راهکار برای پیچ های نوک مته ای مناسب نیست چون میخواهیم رزوه در محل نصب ایجاد کنیم.

با سرعت (RPM یا دور در دقیقه) کمتری اقدام به اتصال پیچ کنید، بجای افزایش فشار و افزایش سرعت دریل برقی خود ، سعی کنید زمان بیشتری برای ایجاد سوراخ و اتصال بدهید.

سوراخ نشدن سطح توسط پیچ مته ای

سوراخ نشدن سطح توسط پیچ مته ای

دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد که از بین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: سطح جسم بسیار سخت است، اتصال در جهتی اشتباه است (مثلا چپ گرد)، یا کند بودن سر مته که می تواند به دلیل نقص در پیچ باشد.

جنس روکش پیچ سر مته ای

یکی از نکات مهمی که برای خرید پیچ سر مته ای می توانید لحاظ کنید جنس روکش پیچ است. تا اینجا کاربرد های پیچ های سر مته ای را گفتیم که دیدیم چقدر پر کاربردند حتی در برخی پروژه ها اصلا جایگزین دیگری ندارند. پس برای خرید این مدل پیچ ها که ایجاد درگیری زیادی با محل نصب دارند بهتر است از پیچ هایی که دارای آبکاری و روکش “روی” (زینک) هستند خرید کنید.

 

روکش “روی” تحمل پیچ را در دمای زیاد در هنگام نصب بالا میبرد و از سوختن پیچ جلوگیری میکند.

تمامی پیچ شیروانی مته ای های موجود در فروشگاه پیچ مهره سلطانی دارای روکش “روی” با استاندارد بالا و کیفیت تضمینی هستند. سایز ها از طول ۲ الی ۱۷،۵ سانتی متری موجود است. همچنین پیچ های سر مته ای ما دارای واشر نیز هستند تا خیالتان از بابت آب بندی راحت باشد. همچنین جهت خرید عمده ۲۰٪ نیز تخفیف لحاظ میشود.

جهت مشاهده قیمت و خرید پیچ شیروانی مته ای کلیک کنید

پیچ شیروانی نوک مته ای

 

اگر هنوز هم ابهامی برایتان باقی است پیشنهاد میکنیم:

۱- با فروشگاه پیچ مهره سلطانی به شماره 02155430060 تماس بگیرید تا راهنمایتان کنیم.

۲- یکی از ویدیو های مناسب در رابطه با توضیح تفاوت های بین پیچ خودکار و پیچ مته ای به زبان انگلیسی لینک زیر است که میتوانید برای بررسی تخصصی تر از آن استفاده کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=aEzCNle5rlE

5/5 - (3 امتیاز)
نوشته قبلی

استنلس استیل چیست؟ تفاوت آن با فولاد و آهن در پیچ و مهره ها

نوشته بعدی

فروشگاه پیچ مهره در میدان قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری