راهنمای خرید پیچ + نکات فنی پیچ ها

راهنمای خرید پیچ

راهنمای خرید پیچ

راهنمای خرید پیچ به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین و متناسب‌ترین پیچ را با کاربردی که مدنظر دارید، خریداری کنید. پیچ‌ها در دسته بندی مهم‌ترین اتصالات قرار دارند که از آن‌ها در صنایع و امور فنی مختلفی استفاده می‌شود.

پیچ‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده‌اند؛ ابزارهایی استوانه‌ای شکل هستند که بر روی آن‌ها، شیارهای مارپیچی شکلی تحت عنوان رزوه قرار دارد. از انواع پیچ‌ها با هدف کنار هم قرار دادن قطعات مختلف استفاده می‌گردد. ضمن اینکه طراحی پیچ‌ها به صورتی است که صرفا با وارد کردن یک نیروی چرخشی کم به سری پیچ، به راحتی باز و بسته می‌شوند.

اگر قصد خرید پیچ را دارید، قطعا باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهید تا در نهایت پیچی که خریداری کرده‌اید با کاربردی که مد نظر دارید، مطابقت داشته باشد.

فرم گل پیچ

نوع سرپیچ و یا گل پیچ، از جمله پارامترهای مهمی است که برای خرید این دسته از ابزارآلات بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. در ادامه راهنمای خرید پیچ، لازم است اشاره کنیم که پیچ‌ها متناسب با نوع گل پیچ، در انواع مختلف پیچ سرشش گوش، پیچ سر چهارگوش، پیچ بدون سر، پیچ سرخزینه، پیچ سرحلقه‌ای یا چشمی و … تولید می‌شوند.

نوع کاربرد پیچ

قطعا از مهم‎‌ترین موضوعات در راهنمای خرید پیچ، نوع مصرف و کاربرد پیچ است. پیچ‌ها از نظر ظاهری مشابه با یکدیگر هستند اما از نظر کارایی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بسیار مهم است در هنگام خرید پیچ، از کاربرد آن آگاهی داشته باشید و با آگاهی از نوع کاربری پیچ و متناسب بودن آن با زمینه مورد استفاده، آن را خریداری نمایید.

بررسی گرید پیچ

میزان مقاومت و استحکام پیچ‌ها با گرید و یا کلاس پیچ نشان داده می‌شود. کاربردی‌ترین پیچ‌ها دارای گرید 4.8، 5.6، 6.8، 8.8، 10.9 و .. هستند. پیچ‌هایی که دارای گریدهای نامبرده هستند، برای استفاده در صنایع مختلف و همینطور سازه‌های فلزی مناسب می‌باشند.

اگر قصد خرید پیچ و مهره را دارید، در نظر داشته باشید که گرید پیچ و مهره‌هایی که خریداری می‌کنید، باید با یکدیگر مشابه باشد تا با یکدیگر به خوبی چفت شوند.

ابعاد و سایز پیچ

از دیگر نکات قابل توجه در راهنمای خرید پیچ، بررسی ابعاد و سایز پیچ است. در نظر داشته باشید که برای خرید پیچ و مهره، حتما باید ابعاد سطحی که در آن مورد استفاده قرار خواهند گرفت، در نظر گرفته شود.

استاندارد پیچ ها

برای تولید انواع مختلفی از پیچ ها، از استانداردهای مختلفی نیز استفاده می‌شود. از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید پیچ، توجه به استاندارد تولید پیچ است. اگر قصد خرید یک پیچ با کیفیت بالا را دارید، به برخورداری آن از استانداردهای DIN کشور آلمان، ASTM ایالات متحده و استاندارد ISO اطمینان به دست آورید.

استانداردهای پیچ توسط شرکت‌های خیلی بزرگ و سازمان‌های استاندارد در کشورهای صنعتی تعریف شده اند. ویژگی‌هایی که این شرکت‌ها برای انواع پیچ تعریف می‌کنند، در سراسر جهان یکسان می‌باشد. برای مثال وقتی حرف از پیچ آلن می‌شود، این پیچ مطابق با یک استاندارد خاص در سراسر دنیا دارای یک اندازه و وزن مشخص می‌باشد.

در ادامه پیرامون پرکاربردترین استاندارد پیچ و مهره که در کشورمان رایج است، توضیحاتی را آورده‌ایم.

استاندارد پیچ din

استاندارد پیچ din، یک استاندارد آلمانی می‌باشد. این استاندارد در سال 1917 و با هدف هماهنگ کردن محصولات مختلف صنعتی از جمله پیچ ایجاد گردید. در استاندارد din ویژگی‌های بسیاری برای پیچ تعریف شده است و انواع پیچ در این استاندارد، مطابق با ویژگی‌‌هایی شامل سایز و ابعاد، وزن، گریدهای مختلف استحکامی و نوع و ابعاد رزوه و دنده و … دسته بندی شده‌اند.

در نظر داشته باشید که استاندارد din به واسطه سال‌ها مطالعه و بررسی انجمن مهندسین آلمانی شکل گرفته است و دارای دقت بالایی می‌باشد. امروزه یکی از استاندارهای پیچ رایج در کشورمان، استاندارد din است.

استاندارد پیچ  ASTM

ASTM یک استاندارد آمریکایی است که این استاندارد در زمینه مواد سازنده و موادی که در ساخت پیچ استفاده می شوند، شکل گرفته است. ASTM جزو استانداردهای قدیمی است و توسط مهندسین استاندارد سازی آمریکایی تدوین شده است.

این استاندارد برخلاف استاندارد آلمانی din به جزئیات پیچ اعم از ابعاد و وزن آن کاری ندارد و بیشتر به فرآیندهای تولید شامل عملیات حرارتی و یا نحوه پوشش دهی پیچ ها می‌پردازد. در حقیقت استاندارد ASTM به جزئیاتی شامل ترکیب شیمیایی به کار رفته در تولید پیچ، نوع فرآیند تولید پیچ، پارامترهایی شامل عملیات حرارتی، نوع آبکاری و … توجه دارد. این استاندارد جزو استانداردهای پیچ قدیمی است و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

آبکاری پیچ

از دیگر نکات قابل ذکر در راهنمای خرید پیچ، توجه به آبکاری پیچ است. آبکاری پیچ برای ماندگاری آن در طولانی مدت و افزایش مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی حائز اهمیت است. پیچ‌ و مهره‌های عرضه شده به بازار با آبکاری‌های مختلف از نوع گالوانیزه گرم، سرد، داکرومات و … هستند.

راهنمای انتخاب پیچ

پیچ ها با توجه به نوع جنس، شکل ظاهری و کاربردی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند. ضمن اینکه پیچ‌ها از نظر فرم کلاهک نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند. از سویی دیگر با توجه به جنس و متریالی که در ساخت و تولید پیچ‌ها به کار می‌رود، از نظر استحکام و مقاومت نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

چالشی که برای بسیاری از افراد وجود دارد، نحوه انتخاب پیچ است. به همین دلیل در ادامه انواع پیچ را مورد بررسی قرار داده‌ایم که راهنمای مناسبی برای انتخاب پیچ برای شما خواهد بود.

پیچ ام دی اف

یکی از انواع پیچ پرکاربرد، پیچ ام دی اف (MDF) است که با نام اختصاری WS نشان داده می‌شود. این پیچ جزو پیچ‌های رایج و پرکاربرد به شمار می‌رود که همانطور که از نامش مشخص است، برای استفاده بر روی سطح ام دی اف کاربرد دارد. به طوری که برای این پیچ رزوه‌های بزرگی را در نظر گرفته‌اند که به راحتی در داخل چوب فرو می‌روند. در ادامه راهنمای انتخاب پیچ باید اشاره کنیم که این نوع پیچ، تحت عنوان پیچ خودکار نیز شناخته می‌شود.

پیچ آلن

از دیگر انواع پیچ‌های کاربردی، پیچ آلن و یا پیچ سوکتی (Socket Screw) است. این نوع پیچ دارای یک فرورفتگی در سری خود است که فقط با استفاده از آچار مخصوص این پیچ باز و بسته می‌شود.

پیچ فلز

پیچ فلز (Sheet Metal Screw) با نام اختصاری SMS  از دسته‌ای از انواع پیچ است که دارای رزوه سراسری می‌باشد. رزوه‌هایی که بر روی این پیچ قرار دارند، دارای فاصله کمتری از یکدیگر هستند و از آن می‌توان برای اتصال صفحات فلزی استفاده کرد.

پیچ ماشین

در ادامه بررسی راهنمای انتخاب پیچ، به پیچ ماشین می‌رسیم. این پیچ حتما باید به همراه مهره مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع پیچ که دارای ساقه‌ای پوشیده از رزوه و پوششی از جنس زینک است، در ابعاد مختلفی موجود است که افراد می‌توانند متناسب با کاربرد مد نظر خود از میان آن‌ها انتخاب کنند.

پیچ چشمی

پیچ‌های چشمی از دیگر انواع پیچ هستند که در اغلب موارد، در کنار یک مهره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این دسته از پیچ‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که پیچ چشمی تحت بار اضافه و زاویه خاصی قرار نگرفته باشد. سری پیچ چشمی به صورت یک حلقه توخالی می‌باشد. برخی پیچ‌های چشمی با یک نوک تیز تولید می‌شوند و از آن‌ها جهت یک تکیه استفاده می‌گردد.

پیچ پروانه‌ای

پیچ‌های پروانه‌ای از دیگر انواع پیچ هستند. این دسته از پیچ‌ها تمام رزوه می‌باشند که در وسط یک غلاف متحرک ساخته شده‌اند. متریال این دسته از انواع پیچ، فولاد سخت‌کاری شده است که ضدزنگ می‌باشد. معمولا از پیچ پروانه‌ای برای نگه داشتن سقف‌های کاذب، داوارهای کنفی و … استفاده می‌شود.

از دیگر انواع پیچ می‌توان به پیچ سرمته، پیچ نوک مته‌ای، پیچ شش گوش، پیچ شانه‌ای، پیچ بار، پیچ یو، پیچ استاد بولت، پیچ انکر بولت، پیچ هنگر بولت، پیچ فلکه و … اشاره کرد. بنابراین با یک جمع بندی از راهنمای انتخاب پیچ، اینطور می‌توان گفت که شما باید پیچی را انتخاب کنید که متناسب با کاربرد مدنظر شما باشد. بنابراین سعی کنید انواع پیچی که در این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم را مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

گام پیچ

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در خرید پیچ از اهمیت بالایی برخوردار است، گام پیچ است که باید در حین خرید به آن توجه شود. منظور از گام پیچ، فاصله میان دنده‌هایی است که به صورت پشت سر هم بر روی محور پیچ قرار گرفته‌اند. درحقیقت فاصله‌ای که پیچ با یک دور چرخش طی می‌کند، گام پیچ است و پیچ‌های مختلف بر این اساس شماره‌گذاری می‌شوند.

گام پیچ

باتوجه به اینکه پیچ‌های مختلف از نظر گام، در انواع مختلفی تولید می‌شوند، بنابراین در خرید پیچ باید به این فاکتور حتما توجه داشته باشید تا در نهایت بتوانید یک گزینه که مطابق با نیازتان است را خریداری نمایید.

برای اینکه خریداران قادر به تهیه پیچ متناسب با کاربرد خود شوند، در این زمینه جدول‌های مخصوصی وجود دارد که خریداران به کمک این جدول‌های استاندارد گام پیچ می‌توانند گزینه صحیح را انتخاب کرده و تهیه کنند.

نحوه محاسبه گام پیچ بسیار آسان می‌باشد. به طوری که ابتدا باید طول رزوه‌ای که قصد اندازه گیری آن را دارید را محاسبه کنید. سپس باید تعداد رزوه‌هایی که در طول پیچ قرار دارند را اندازه‌گیری نمایید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که پیچ باید چه اندازه بچرخد تا تمامی رزوه‌های آن به صورت کامل درگیر شود. با بررسی طول پیچ و تعداد رزوه‌هایی که بر روی آن قرار دارد، به راحتی می‌توانید گام پیچ را محاسبه کنید.

دنده پیچ

یکی دیگر از اطلاعاتی که خریداران باید از پیچ‌ها داشته باشند، دنده پیچ است. گام و دنده پیچ بر اساس استانداردهای متریک و یا اینچ دسته بندی می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم، به فاصله میان دو شیار متوالی که بر روی محور پیچ قرار دارد، گام پیچ گفته می‌شود. مطابق با این تعریف، به اختلاف شعاع داخلی و خارجی، دنده و یا رزوه گفته می‌شوند.

دنده پیچ

بنابراین دنده پیچ و یا رزوه پیچ، شیارهایی است که روی سطح پیچ قرار دارد. اصلی‌ترین عامل درگیری پیچ و مهره و ایجاد اتصال میان‌ آن‌ها، رزوه است. ویژگی‌های رزوه مشابه با تعداد آن، زاویه رزوه و … در نوع و کیفیت اتصالی که پیچ ایجاد می‌کند، بسیار تاثیرگذار است.

ابعاد دنده پیچ با برخی علائم اختصاری بر روی پیچ درج می‌گردد. معمولا دنده پیچ متناسب با کاربرد و کارایی پیچ، در سه سایز ریز، استاندارد و درشت تولید می‌شود. هرچه ابعاد دنده ریزتر باشد، یعنی تعداد رزوه‌های بیشتری نیز در یک واحد طول مشخص، بر روی پیچ قرار دارند. اینگونه درگیری که ایجاد می‌کند، در مقایسه با یک پیچ دنده درشت بیشتر می‌باشد. پیچ‌های دنده ریز با علامت اختصاری U.F (fine thread)  و پیچ دنده درشت را با علامت اختصاری  U.C (unified coarse) نمایش داده می‌شود.

هر یک از این انواع پیچ‌های دنده ریز و دنده درشت، در کاربردهای مختلف و مختص به ابعادی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. درادامه به تفاوت‌های پیچ‌های دنده ریز و دنده درشت اشاره کرده‌ایم.

  • در صنایع چوب و فولاد، از پیچ‌های دنده ریز استفاده می‌شود. درحالی که پیچ‌های دنده درشت برای فلزات کارایی ندارند.
  • در پیچ‌های دنده درشت، تعداد رزوه‌ها در هر اینچ در مقایسه با تعداد رزوه‌ها در هر اینچ پیچ‌های دنده ریز کمتر است.
  • پیچ‌های دنده ریز دارای انواع مختلفی هستند و در مقایسه با پیچ‌های دنده درشت، تنوع بالاتری را دارند.
  • پیچ‌های دنده درشت به راحتی قابل جابجایی هستند؛ همین موضوع سبب شده است که سرعت کار کردن با آن‌ها بیشتر باشد.
  • پیچ‌هایی که دارای دنده ریزتری هستند، در مقایسه با پیچ‌های دنده درشت، استحکام و مقاومت بیشتری را دارند، به همین دلیل نیز کاربردی‌تر هستند.
  • با توجه به اینکه پیچ‌های دنده ریز، از نظر ابعادی کوچک‌تر هستند، حساس‌تر نیز می‌باشند و افراد باید در هنگام کار کردن با آن‌ها احتیاط بیشتری کنند. درغیراینصورت احتمال آسیب دیدگی وجود خواهد داشت.

پیچ دنده ریز و درشت

اعداد روی پیچ

خواندن اعداد و کدهای درج شده بر روی پیچ، جزو عملیات‌های مهندسی است؛ به طوری که زمانی افراد می‌توانند معنی و مفهوم کدهای درج شده بر روی پیچ‌ها را به صورت کامل متوجه شوند که اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشند. در برخی موارد کدهایی که بر روی پیچ‌ها درج می‌شوند، حتی نشان دهنده درجه سختی و متریال به کار رفته در تولید پیچ نیز هستند.

اعداد روی پیچ

بر روی سر پیچ‌ها، اغلب اعداد، حروف، خط تیره، نقطه و مجموعه‌ای از علائم قابل مشاهده است. این اعداد اطلاعات مهمی را در اختیار خریدار قرار می‌دهند و نشان دهنده شرکت سازنده، جنس و ابعاد پیچ هستند. در برخی موارد اندازه پیچ‌ها بسیار کوچک است و امکان درج علائم بسیاری بر روی آن وجود ندارد، در چنین شرایطی صرفا بر روی پیچ، کلاس آن درج می‌گردد.

بنابراین سازندگان پیچ و مهره موظف هستند تا اعداد و علائم مورد نیاز را بر روی محصولات خود حکاکی کنند تا خریداران از آنچه که تهیه می‌کنند، آگاه گردند.

بسیاری از پیچ‌ و مهره‌ها با استانداردهای SAE یا Metric تولید می‌شوند که در هریک از این استانداردها، نشانه‌ها و اعداد مختلفی بر روی پیچ درج می‌شود. در ادامه برخی از این نشانه‌ها و اعداد روی پیچ را توصیف کرده‌ایم.

پیچ با نشان SAE

انجمن مهندسین خودرو یا  SAEبرای شناسایی اطلاعات ارزشمند پیرامون پیچ‌ و مهره‌، درجه بندی متفاوتی را نیز عرضه کرده‌اند. در هر درجه بندی، مواد سازنده پیچ، درجه سختی پیچ، دیگر ویژگی‌های مقاومتی پیچ و مهره با یکدیگر متفاوت هستند.

رایج‌ترین گریدهای پیچ و مهره مطابق با این استاندارد، 2،5 و 8 ‌می‌باشند. هر چه این عدد بیشتر باشد، ماده‌ای که برای ساخت پیچ به کار رفته است نیز استحکام بالاتری دارد.

بنابراین عددی که بر روی پیچ‌ و مهره‌های تولید شده با استاندارد SAE درج می‌گردد، برابر با گرید آن‌ها است. این عدد به دیگر مشخصات از جمله استحکام کششی، استحکام تسلیمی و بار ثابت یک پیچ نیز اشاره دارد.

پیچ با استاندارد متریک

پیچ‌های تولید شده با استاندارد متریک نیز دارای چندین کلاس هستند که توسط سازمان استاندارد بین‌المللی تنظیم می‌گردند. بر روی پیچ‌هایی که با این استاندارد تولید می‌شوند، دو عدد که با یک نقطه از هم جدا می‌شوند، درج می‌گردد. این عدد معمولا در بالا و یا کنار گل پیچ حک می‌شود.

از رایج‌ترین اعدادی که بر روی پیچ‌هایی با استاندارد متریک درج می‌شود، می‌توان به 5.8، 8.8، 10.9 و 12.9 اشاره کرد. هرچه عدد درج شده بر روی پیچ و مهره با استاندارد متریک بزرگ‌تر باشد، به این معنی است که پیچ مربوطه محکم‌تر است.

عدد قرار گرفته قبل از نقطه اعشار، در صورتی که در عدد 100 ضرب شود، نشان دهنده حداقل استحکام کششی پیچ و مهره است. همینطور وقتی عدد بعد از نقطه اعشار در 10 ضرب شود، نشان دهنده درصد استحکام تسلیمی تقریبی نسبت به حداقل استحکام کششی می‌باشد.

در این استاندارد تولید پیچ، دو عدد دیگر نیز تعریف شده است. اولین عدد، 304 است که نشان دهنده این است که پیچ از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. این دسته از پیچ‌ها با علامت A2-70 مشخص می‌گردند. به طوری که A2 به فولاد ضد زنگ 304 و 70 به استحکام کششی پیچ اشاره دارد.

عدد دوم، عدد 316 است که نشان دهنده پیچی است که از استیل استنلس ساخته شده است. بر روی پیچ‌های ساخته شده از استیل استنلس از کد A4-70 استفاده می‌شود. A4 نشان دهنده این است که پیچ از استیل استنلس 316 ساخته شده است و عدد 70 نیز به مقاومت و استحکام کششی این پیچ اشاره دارد.

آبکاری پیچ

آبکاری پیچ

آبکاری از عمل‌های موثر برای محافظت و افزایش طول عمر پیچ و مهره است. آبکاری پیچ منجر به افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و آسیب‌های محیطی می‌شود. ضمن اینکه ماندگاری و دوام پیچ را نیز افزایش می‌دهد و احتمال خرابی و لغزش در اتصالات را کاهش می‌دهد. همینطور این فرآیند منجر به بهبود ظاهر پیچ‌ها نیز می‌گردد و کیفیت و کارایی پیچ را برای استفاده در شرایط مختلف محیطی افزایش می‌دهد.

برای آبکاری پیچ و مهره، روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک از این پوشش‌ها از نظر درجه سختی با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند. در ادامه پیرامون رایج‌ترین انواع روش‌های آبکاری پیچ، توضیحاتی را آورده‌ایم.

آبکاری داکرومات پیچ

آبکاری با داکرومات به دو صورت کرومات شفاف و کرومات زرد انجام می‌شود؛ کرومات زرد در مقایسه با کرومات شفاف دارای مقاومت بیشتری است. در این نوع آبکاری، پیچ‌ها در حوضچه‌های روی و آلومینیوم قرار داده می‌شوند تا پوششی از این مواد بر روی آن‌ها قرار بگیرد. پس از خشک شدن پیچ‌های پوشش داده‌ شده، آن‌ها را در محفظه‌های سانتیریفیوژ قرار می‌دهند تا زائده‌های اضافی آن‌ها از بین برود. در نهایت نیز پیچ‌ها در کوره با دمای 300 درجه قرار داده‌ می‌شوند تا لایه روی و آلومینیوم جذب پیچ گردد و مقاومت آن بیشتر شود.

آبکاری داکرومات در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد؛ به همین دلیل از پیچ‌هایی که دارای این نوع آبکاری هستند، می‌توان در محیط‌های مرطوب استفاده کرد.

آبکاری گالوانیزه سرد و گرم

آبکاری پیچ و مهره گالوانیزه گرم در دمای بالا صورت می‌گیرد؛ به طوری که پیچ‌های ساخته شده از فولاد و دیگر آلیاژهای سخت، در دمای 560 الی 630 درجه سانتی‌گراد در درون گالوانیزه مذاب قرار داده می‌شوند تا به صورت کامل آغشته شوند. این نوع پوشش دارای مقاومت بسیار بالایی است.

آبکاری گالوانیزه سرد پیچ تحت عنوان آبکاری الکترولیتی نیز شناخته می‌شود و با استفاده از جریان الکتریسیته صورت می‌گیرد. از این نوع آبکاری در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

آبکاری تفلون

پوشش تفلون در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، سبز، آبی، طوسی، مشکی و … بر روی پیچ قرار می‌گیرد. پیچ‌هایی با آبکاری تفلون در برابر خوردگی، سایش، حرارت تا دمای 200 الی 300 درجه سانتی‌گراد، رطوبت، اسید، باز و نمک و … مقاومت بالایی دارند.

آبکاری کادیوم

آبکاری کادیوم پیچ منجر به افزایش مقاومت پیچ در برابر خوردگی می‌شوند. این نوع از آبکاری به دو صورت شامل الکتروپلیتینگ و مکانیکی انجام می‌شود که نوع مکانیکی به صرفه‌تر است.

 آبکاری روغنی  (Oil Coating)

در این تکنیک، پیچ و مهره با یک لایه روغن که از خاصیت ضد زنگ نیز برخوردار است، پوشش داده می‌شود. این روش کم هزینه و ساده است، به همین دلیل در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبکاری گرم (Hot-Dip Galvanizing)

در طی روند آبکاری گرم، پیچ در داخل فلز روی و یا روی سرب مذاب، غوطه‌ور می‌شود. با این فرآیند پوشش محافظ مقاومی بر روی سطح پیچ‌ و مهره‌ها قرار می‌گیرد که پیچ را در برابر خوردگی و زنگ‌ زدگی مقاوم می‌کند. آبکاری گرم به خصوص در صورتی که پیچ در برابر رطوبت، آب و یا شرایط محیطی سخت قرار داشته باشد، مقاومت بسیار خوبی دارد.

آبکاری الکتریکی  (Electroplating)

آبکاری الکتریکی تحت عنوان الکتروفورز نیز شناخته می‌شود، از پیشرفته‌ترین روش‌های آبکاری پیچ است. در این روش با استفاده از جریان الکتریکی، یون‌های فلزی به سطح پیچ و مهره جذب می‌گردند و یک پوشش محافظ را برای آن ایجاد می‌کنند.

آشنایی با ساختار پیچ

تمامی افراد از کاربرد پيچ و مهره اطلاع دارند؛ به طوری که از این قطعات در تولید بسیاری از وسایل و ابزارها استفاده می‌شود.

یک طرف پیچ که سر پيچ است، نسبت به دیگر قسمت‌های آن بزرگ‌تر است. این قطعه با هدف برقراری اتصال محکم‌تر در داخل مهره قرار می‌گیرد و چرخانده می‌شود. به همین دلیل بخشی از پيچ به صورت استوانه‌ای طراحی می‌شود که از سر تا پایین آن دارای شیارهایی است که این شیارها به چفت شدن بهتر پیچ در داخل مهره کمک می کنند.

شیارهایی که بر روی ساقه پيچ قرار دارند در شیارهایی که در سطح داخلی مهره قرار دارد، به صورت نری و مادگی، در هم چفت می‌شوند و با چفت شدن آن‌ها، قطعات خیلی محکم به یکدیگر متصل شده و محکم می‌گردند.

سفارش پیچ

انواع پیچ از نظر طراحی و کاربرد

در این قسمت به انواع پيچ که بر اساس طراحی و کاربردی که دارند، دسته بندی شده‌اند، اشاره کرده‌ایم:

  • پيچ فلز (بدون نیاز به مهره) | پيچ ماشينى (پيچ تمام رزوه همراه با مهره) | پيچ چوب یا پيچ خودکار | پيچ آلن یا پيچ سوکتی | پيچ نوک مته اى (پيچ سرمته شیروانی، پيچ سرمته واشردار و پيچ سرمته سر تخت) | پيچ شش گوش | پيچ چشمى | پيچ چشمى چوب (پيچ چشمی خودکار) | پيچ نوک بر (یکی از انواع پیچ ماشینی تمام رزوه) | پيچ مغزى | پيچ بار | پيچ شانه‌اى | پيچ لگ | پیچ‌های متری | پيچ بالابر یا پیچ آسانسور | استاد بولت (استاد بولت گالوانیزه، استاد بولت داکرومات، استاد بولت کربن استیل و استاد بولت استنلس استیل) | یو بولت | جى بولت | هنگر بولت | انكر بولت | تی بولت | پیچ پروانه‌ای و…

هر یک از پیچ‌هایی که در این قسمت نام بردیم، متناسب با طراحی ظاهری که دارند، در زمینه مشخصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین در هنگام خرید پیچ، شما باید پيچی که متناسب با کاربرد مد نظر شماست را خریداری کنید.

انواع پیچ از نظر جنس

پیچ‌ها از نظر جنس دارای انواع مختلفی هستند. برای تولید پيچ از یکی از جنس‌های فولاد ضدزنگ، برنج، آلومینیوم، پلاستیک و پلیمر استفاده می‌شود.

هر یک از پیچ‌ها به تناسب جنس و ویژگی‌هایی که دارند، در جای خاصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت انواع پیچ، از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود. در هنگام خرید انواع پيچ در نظر داشته باشید که هر چه میزان گرید پيچ بالاتر باشد، استحکام آن نیز بالاتر است.

 

خرید پیچ

 

از پیچ‌های مختلف با جنس‌های متفاوت در زمینه‌های مختلفی از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، ماشین سازی، کشتی سازی و … استفاده می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در قیمت پيچ

درصورتی که قصد خرید پیچ داشته باشید، قطعا با عددهای مختلفی مواجه می‌شوید. دلیل این موضوع این است که در تعیین قیمت پيچ، عوامل مختلفی تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

استاندارد تولید پيچ

  • نوع پيچ
  • ابعاد پيچ
  • سایز پیچ
  • گرید پيچ
  • نوع عملیات حرارت دهی پیچ
  • دقت به کار رفته در ایجاد رزوه پيچ
  • برند تولید کننده پيچ
  • نوع مواد اولیه ساخت پيچ و …

در صورتی که هر یک از این عوامل نامبرده، تغییر پیدا کنند، قیمت پیچ نیز دستخوش تغییر می‌شود.

بدیهی است هرچه کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید پيچ، بالاتر و بهتر باشد، هزینه نهایی تولید پیچ بالاتر می‌رود و مصرف کنندگان نیز باید آن را با قیمت بالاتری خریداری کنند. از سویی دیگر در تولید پیچ‌هایی با ابعاد بزرگ، از مواد اولیه بیشتری نیز استفاده می‌شود، بنابراین بدیهی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

برخی از پیچ‌ها توسط شرکت‌های داخلی تولید شده‌اند، درحالی که برخی دیگر وارداتی هستند. درواقع برند تولید کننده نیز در تعیین قیمت نهایی این قطعه کاربردی برای اتصال، تاثیرگذار است.

انواع پیچ

در این قسمت سعی کردیم به مهم‌ترین فاکتورهایی که در راهنمای خرید پیچ از اهمیت بالایی برخوردار هستند، بپردازیم. درصورتی که تمامی این نکات را مد نظر قرار دهید، می‌توانید در نهایت پیچی که متناسب با کاربرد مدنظر شماست را خریداری نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشته قبلی

استانداردهای رایج برای استفاده از پیچ و مهره در خودروسازی چیست؟

نوشته بعدی

راهنمای خرید مهره به همراه نکات کامل فنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری